fbpx
Brodate dźwięki

25 ZAGRYWEK
HARMONIJKOWYCH

DLA KAŻDEGO

Cześć entuzjasto harmonijki! Poniżej znajdziesz 25 zagrywek. Podzieliłem je na 5 sekcji. Pierwsze 10 zagrywek nie wymaga obniżeń.
Ostatnia sekcja to 5 zagrywek z wykorzystaniem bardziej zaawansowanych technik, takich jak overblow.
Do każdej zagrywki dołączony jest krótki opis, nagranie oraz tabulatura.

Oczywiście zagrywki możesz zmienić według własnego gustu. Sugeruję na początku zagrać je razem ze mną w oryginalnej formie. Następnie poćwiczyć je z metronomem dopracowując tempo. Na końcu możesz dodać coś od siebie albo pobawić się rytmem lub nawet stworzyć własne zagrywki na bazie tych podanych tutaj.

Wszystkie zagrywki są nagrane na harmonijce w tonacji C.

Jak czytać tabulaturę?

Najlepszą metodą nauki zagrywek, jest nauka ich ze słuchu. Słuchasz jakiejś frazy, a potem próbujesz ją powtórzyć fragment po fragmencie. Aż do skutku.
Jest to jednak proces dość pracochłonny i potrafi sprawić wiele trudności, w szczególności początkującym adeptom sztuki harmonijkowej. 

Z tego względu do każdej z zagrywek przygotowałem również tabulaturę. Jest to uproszczony zapis, który po kolei mówi jaki dźwięk zagrać. Zapis ten ma oczywiście wady. Przykładowo nie uwzględnia w ogóle rytmu. Dlatego niech to będzie tylko wskazówka i uzupełnienie dla plików dźwiękowych. Dzięki tabulaturze będziesz wiedział jakie dźwięki zagrać, a dzięki nagraniu, kiedy je zagrać. 

389

Liczba mówi, który kanał masz zagrać. Jeśli nie ma dodatkowych oznaczeń, symbolizuje dźwięk na wydechu.

Kanały liczone są od lewej, jeśli grasz na harmonijce w standardowy sposób. Pisząc standardowy, mam na myśli umiejscowienie niższych kanałów z lewej strony. Wiem, że niektórzy grają „do góry nogami”, stąd ta uwaga.

Jak masz harmonijkę z podpisanymi kanałami, może być Ci z początku trochę łatwiej.  Z czasem jednak przestaniesz zwracać na to uwagę.

!@#$

Liczba w kółku, to dźwięk grany na wdechu.

QSC;

Liczba  z podkreśleniem to dźwięk obniżony (nazywany często potocznie „podciągiem”). Ilość kresek symbolizuje głębokość obniżenia.

W przykładzie powyżej: pierwszy kanał na wdechu obniżony o pół tonu, 2 kanał na wdechu obniżony o 2 półtony, czyli o cały ton, trzeci kanał na wdechu obniżony o półtora tonu oraz dziesiąty kanał na wydechu obniżony o cały ton.

rtyU

Kreska nad liczbą symbolizuje dźwięki podwyższone za pomocą technik overblow i overdraw. Jak jesteś dopiero na początku przygody z harmonijką, możesz potraktować to po prostu jako spoiler technik, które opanujesz w przyszłości. 🙂

[$%]

Liczby zgrupowane w nawiasach, to wielodźwięki. Przykładowo zapis wyżej mówi, że należy zagrać czwarty i piąty kanał na wdechu jednocześnie.

@- $=!

W tabulaturze mogą pojawić się też znaki specjalne. Fala symbolizująca wibrato oraz strzałka symbolizująca glissando. W przykładzie drugi kanał na wdechu z wibrato
i glissando, czyli płynny „zjazd” z czwartego kanału na wdechu na pierwszy.

5 zagrywek w II pozycji (bez obniżeń)

!23#$#32!233

Prosta zagrywka, która doskonale się sprawdzi w bluesie durowym. Jeśli grasz na harmonijce w C, tak jak ja, to zagrywka będzie pasowała do bluesa w G.

!23#$5$ =65$#32!23

Kolejna bluesowa zagrywka. Szósty kanał zaczyna się od lekkiego glissando. Na początkowym etapie nauki możesz pominąć ten smaczek.

3 # $ 5$%$5$#32!@

Zagrywka zaczyna się od typowego boogie, więc doskonale sprawdzi się w bluesie. Pamiętaj, że według uznania drugi kanał na wdechu możesz stosować zamiennie z trzecim kanałem na wydechu. 

!23#$5$ $%$5$#32!@

Kolejna prosta zagrywka bluesowa. Nic dodać, nic ująć. 🙂

65^65 665^65

Zagrywka z serii „raczej zabawnych”. Jeśli słuchając jej, uśmiechnąłeś się, istnieje duże prawdopodobieństwo, że rozbawisz też swoich słuchaczy. 
Świetnie się sprawdza podczas sytuacji, w której grasz solówkę na zmianę z innym muzykiem (np. gitarzystą). Zagrana w odpowiednim momencie, potrafi rozbawić publikę.

5 zagrywek w III pozycji (bez obniżeń)

$%6^ 6%6^%$

Prosta zagrywka molowa. Jeśli tak jak ja, grasz na harmonijce w C, będzie idealnie pasowała do utworów w d mol. Zwróć uwagę, że zaczyna się z lekkiego przedtaktu, czyli zanim zacznie się nowy takt.

$%6^%6$%6 ^76%6%$4%$

Zagrywka, jaka jest, to każdy słyszy 🙂 Również pasuje przede wszystkim do utworów molowych.

$5%6^76^%65%$54 $

Kolejna zagrywka molowa. Wszystkie te zagrywki możesz spróbować przenieść o oktawę niżej i zagrać od pierwszego kanału na wdechu.
Wymaga to jednak płynnego opanowania obniżeń.

$%6%^7^ * 7^67^ %$4%$

Druga połowa tej zagrywki to ciekawy sposób ogrywania pentatoniki w III pozycji. Nauczył mnie tego mój dawny nauczyciel, a obecny tatuator Krzysiek Przybyszewski. Sam podpatrzył to u samego Johna Coltrane’a.

)(87^%5 665544 $

Początek zagrywki to nic innego jak Arpeggio akordu Fmaj7 zagrane z góry na dół od dźwięku A (jeśli grasz na harmonijce C tak jak ja). Również pasuje świetnie, do utworów molowych, jak wszystkie zagrywki z tej części. 

5 zagrywek w II pozycji (z obniżeniami)

!@!S @E4 R4E@S@

Bardzo bluesowa zagrywka. 

@E4ER$% 6%R4E @S@

Kolejna zagrywka, która świetnie się sprawdzi w bluesie. 

@E4E R4E4E @S@

Zagrywka, która jest trochę podobna do poprzedniej. Zaczyna się i kończy tak samo. Dość dobrze brzmi w połączeniu z poprzednią. Można wtedy ominąć 3 ostatnie dźwięki i od razu przejść do następnej.

43E4 [$%] R4E @S@

Połączenie czwartego i piątego kanału na wdechu brzmi bardzo rasowo. Polecam poeksperymentować z tym dwudźwiękiem. 🙂

!@ DE# 4R$# 4$4#@2

D#D@S@

Trochę trudniejsza zagrywka jazzowo-bluesowa, którą podpatrzyłem kiedyś od Charliego Parkera.
W ostatniej części znajduje się inna zagrywka, wyciągnięta z tej samej solówki. Doskonale brzmi w szybszych tempach.

5 zagrywek w III pozycji (z obniżeniami)

!S!D4 $%$

Zagrywka w dolnym rejestrze, co wprawdzie nie jest najłatwiejsze w III pozycji, ale warte opanowania, ponieważ brzmi bardzo mięsiście. 🙂

$%CDC3S!1 !S@D4$%6%$$

Kolejna trochę bardziej złożona zagrywka. Największą trudność może sprawiać trzeci kanał obniżony o półtora tonu, połączony z trzecim kanałem obniżonym o cały ton. Jest tu jednak mała sztuczka, polegająca na odpowiednim ruchu gardła. Jak raz się załapie, o co chodzi, staje się to dość łatwe. 

D$%^%5%$ $5%%5665 %$54$

Bardzo melodyjna zagrywka podpatrzona u Bartka Łęczyckiego. Bartek zagrał ją w IV pozycji, ja przetransportowałem ją do pozycji III, w której również brzmi bardzo dobrze. Oryginału możesz posłuchać tutaj.

$R4R$%6^ ^

Kolejna zagrywka zapożyczona od Bartka Łęczyckiego. Kiedyś bardzo mocno się nim inspirowałem. Razem z kolejną tworzy całość. W oryginale można jej posłuchać w utworze „Thrill Is Gone” na jednej z płyt zespołu J.J. Band.

Y^Y%6%$4$

Dość prosta zagrywka. Bardzo dobrze brzmi jako kontynuacja poprzedniej  i tak z resztą została zagrana w oryginale we wspomnianym wyżej utworze.

5 zagrywek z wykorzystaniem techniki overblow

$r565y&6^56

Zagrywka w drugiej pozycji, która świetnie się sprawdzi w bluesie jazzowym. 

^y& 6Y^ %t6 5%t $r5 4R$

Praktyczny przykład na wykorzystanie chromatyki. Brzmi bardzo jazzowo. Sprawdza się zarówno w drugiej jak i trzeciej pozycji.

^y^6^y76^%65%$54$

Jedna z prostszych zagrywek z wykorzystaniem overblow na 6 kanale. Świetnie się sprawdza w trzeciej pozycji.

$5%6^%5$ %6Yy7Y6%5

Zagrywka idealnie pasująca pod progresję II V I. Grając w trzeciej pozycji na harmonijce C są to odpowiedni akordy Dm G7 i Cmaj7.
Bazuje na przesunięciu frazy o tercję małą w górę. Nauczyłem się jej na basie od Tomka Grabowego, a potem przeniosłem ją na harmonijkę ustną.

6t%$R$#44#@2 #E@W@

Kolejna zagrywka b-bopowa w drugiej pozycji, zapożyczona od Charliego Parkera. Wzięta dokładnie z tej samej solówki, co zagrywka 15. Niestety nie pamiętam dokładnie, co to był za utwór. Dobrze brzmi w szybkim tempie. Ostatni fragment najlepiej wykonać na jednym wdechu.